lördag 5 mars 2011

Gillar du att vika papper?

Hej på er!
Nu i veckan bloggade jag tips&trix hos Pysseltagen och då lade jag upp detta. Tänkte det kan vara skoj att ha i min egen blogg också!

Ett kort med annorlunda vikning blev det!

Jag utgick från de här fina papperen från Maja Design!

Börjar med ett helt 12x12-ark som jag viker på mitten!

Sen på mitten åt andra hållet!

Sen viker du in mot halva mitten, alltså en fjärdedel. Åt alla fyra hållen.

Då ska det se ut så här!

Sedan viker du in alla hörnor mot mitten så här!

Och sedan viker du in alla hörnor mot det första vecket, alltså halva mitten!

Sedan ska du vika in hörnorna så här, suddig bild jag vet men det är inte jag som har fotat ;D.

Då ska det se ut så här!

När du vikt in alla hörnor ser det ut så här. OJ, vilken stor groda sa min son.... men nej,. det här blev ju ingen groda...

Nu är storleken på detta kort 6x6 tum. Nu skär jag till en bit cardstock som är 15x15 cm, alltså liiite mindre än 6x6 tum, som jag ska stoppa in i hörnorna. Den biten cardstock dekorerar man som det behagar en. Man kan ju dekorera själva kortstommen också men det ville inte jag göra här eftersom jag ville att papperet skulle synas.

Ett ganska så limlöst kort är det här. Men toppen om man har gott om papper! Helst ska det vara i ett aningen tunnare papper, Maja Designs är aningen tjocka för det här kortet men det fungerar i alla fall...

Jag har inte en susning om vad den här vikningen heter. Men gulliga Fia har lärt mig den för flera år sedan. Jag gör den ibland för det är kul med en lite annorlunda vikning ibland. Så nu vet ni att jag kan faktiskt annat än stafflikort ;D.

Ha en underbar lördag!

Kramar, Cath.

3 kommentarer:

j´shörnan sa...

jättesnyggt jag tycker att du är jätteduktig vi ses sen i eftermiddag kram maria

Petra/Paradise sa...

Denna vikning är urläcker!!
Marianne inne på StampARTic gjorde en tutorial på den för ett litet tag sedan.
Men jag tyckte det såg så jäkla avancerat ut så jag har låtit bli att testa ;)
Det blir dock supersnyggt! :D

Sött med blommorna på ditt kort!!

KRamisar och trevlig söndag!

Lilla pyssel Inger sa...

Vilken läcker vikning riktig snygg detta gillade jag mycket:) Tack snälla för att du delar med dig av vikningen så himla gulligt av dig:)
Kortet du har gjort är med härliga färger, detaljer och papper man kan inte annat en att gilla detta:) MYCKET SNYGGT:)
Önskar dig en jättetrevlig söndag och vecka som kommer:) Kramar från lilla pyssel Inger:)